Search

niedziela, 20 kwietnia 2014

Rekonstrukcja i „living history”

      
Robin George Collingwood
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Robin_G._Collingwood.jpg
     Odtwórstwo historyczne (re-enactment) było już znane na początku XX wieku. Brytyjski filozof i historyk Robin George Collingwood (1889 – 1943)[1] interesował się poznaniem i świadomością historyczną[2]. Uważał, że: [...] Wyjaśnianie minionych zdarzeń dokonuje się dzięki dwóm procedurom: 1) interpretacja źródeł historycznych, i 2) odtwarzanie (re-enactment) myśli minionych jednostek. Obie procedury przeplatają się w badaniu historycznym i uzupełniają. Na podstawie źródeł historycznych i całej swojej wiedzy pozaźródłowej historyk rekonstruuje sytuacje, cele i akty myśli działających jednostek. Aby to było możliwe, niezbędny jest pewien rodzaj wmyślenia się w sytuację tamtej jednostki i powtórzenie jej myśli w umyśle historyka. Owo powtórzenie [jest] (...) warunkiem wstępnym samego poznania historycznego.[3]
     Według Collingwooda re-enactment jest to odtwarzanie myśli refleksyjnej i posiada dwa znaczenia:
  •  aktywność historyka dokonującego pomyślenia na nowo (re-think) myśli swych postaci[4],
  •  pewne konieczne warunki myślenia i poznania historycznego, warunki, które muszą być spełnione, aby historyk mógł uzyskać wiedzę o działaniach minionych postaci przez odtwarzanie ich myśli.[5]

     Ważnym elementem rekonstrukcji historycznej jest analiza sytuacji na podstawie dokumentacji lub innych pozostałości z przeszłości. W skrócie re-enactment jest „analizą transcendentalną[6] myślenia i poznania historycznego[7].
     Rekonstrukcje pojmowano, w krajach anglojęzycznych, jako inscenizację bitew z przeszłości, na podstawie dostępnych źródeł, z udziałem publiczności. W skład rekonstrukcji wchodzi także odtwórstwo życia codziennego lub innych ważnych nie militarnych wydarzeń historycznych.[8]
     Badaniem zjawiska odtwórstwa historycznego zajmuje się również Michał Bogacki[9], który rekonstrukcję historyczną definiuje jako zbiór działań, podczas których uczestnicy odtwarzają w strojach i za pomocą artefaktów wytworzonych współcześnie, względnie oryginalnych, konkretne wydarzenia z przeszłości (najczęściej bitwy) lub różnorodne aspekty życia w wybranym okresie historycznym[10]. Jednak przedstawiona definicja jest ogólna i dotyczy prezentacji przedmiotów, architektury, strojów, życia codziennego, a także bitew historycznych z udziałem publiczności. Podobnie jak Collingwood Bogacki uważa, że tego typu działania powinno się nazywać odtwórstwem historycznym. Wyznaczył kryteria działań odtwórczych:
  •  stosunek do nauk odtwórczych:

v  działalność ludzi z wysokim poziomem wiedzy specjalistycznej, mająca charakter badań eksperymentalnych,
v  działania amatorów.
  • zakres odtwarzanej przeszłości:

v  wytwarzanie dawnych przedmiotów,
v  odtwarzanie grup społecznych takich jak na przykład: zakonów, bractw czy chorągwi rycerskich, oddziału wojska itp.
v  historyczne inscenizacje,
v  imprezy złożone, czyli odtwórstwo wydarzeń historycznych.[11] 

     W XXI wieku poza stowarzyszeniami, których członkowie w wolnym czasie parają się rekonstrukcją wydarzeń mających miejsce w przeszłości i potwierdzonych dokumentacją historyczną, funkcjonuje wiele grup miłośników historii szerzących wiedzę w sposób komercyjny, np. przez pokazy w szkołach i dla innych instytucji, warsztaty o różnej tematyce historycznej. Grupy te zajmują się raczej tzw. living history, a nie rekonstrukcją w rozumieniu Robina Collingwooda. Pojęcie living history definiuje w swojej pracy licencjackiej Grzegorz Nawrat: [...] Terminem living history określa się imprezy, które nie odwołują się do konkretnego wydarzenia z przeszłości, a jedynie w ogólny, fikcyjny sposób wykorzystuje historyczny materiał. Tematem może być na przykład przedstawienie fikcyjnego przebiegu dnia w średniowieczu albo budowa germańskiego domu.[12] Rekonstrukcja i living history często się przenikają.
Parada w wiernie zrekonstruowanych strojach z XV wieku
Źródło: http://www.montes.pl/Montes17/montes_nr_17_111.htm
     Pierwsze inscenizacje historyczne miały miejsce już w Cesarstwie Rzymskim, było to przedstawienie męki i śmierci Jezusa Chrystusa. Wesele w Landshut jest najstarszą i największą cykliczną rekonstrukcją organizowaną od 1903 roku. Jest to przedstawienie wesela Jadwigi Jagiellonki i Jerzego Bogatego (Landshut 1475 rok)[13] . W czasie imprezy publiczność ogląda paradę przy muzyce dawnej datowanej na okres wesela,  uczestnicy ubrani są w starannie odtworzone uzbrojenie i stroje cywilne. Odbywa się również turniej rycerski gdzie mistrzowie fechtunku mogą pochwalić swoimi umiejętnościami.[14]   
Dama odtwarzająca Jadwigę Jagiellonkę
Źródło: http://www.montes.pl/Montes17/montes_nr_17_111.htm
Turniej rycerski
Źródło: http://www.montes.pl/Montes17/montes_nr_17_111.htm
      W 1995 roku zostało założone Pierwsze Polskie Stowarzyszenie Turniejowe Liga Baronów[15], którego celem jest odtwórstwo historyczne. Stworzyło nazewnictwo i zasady stosowane do dzisiaj w odtwórstwie.[16]
     Obecnie różni się między państwami sposób odtwarzania bitew historycznych. W USA i Wielkiej Brytanii do tego używa się metody animacyjnej, a rolę postaci historycznych odgrywają wynajęci aktorzy. Ma to na celu zaznajomienie turystów i miejscowych z historycznymi i narodowymi wydarzeniami lokalnymi i z ogromnym znaczeniem dla kraju.
     W krajach anglosaskich rekonstrukcja historyczna jest mniej kontrowersyjna niż na przykład w Niemczech, gdzie kładą ogromny nacisk na dokładne przekazanie historii i uważają inscenizacje za niepoważne przedstawienia. Osoby, które działają w ruchu rekonstruktorskim zwane są  jako Reenactors.[17]

            Historozrywka (Histotainment)
     Jest to pseudonaukowe i półprawdziwe przedstawienie wydarzeń mających miejsce w przeszłości. Częścią historozrywki są targi średniowieczne, gry multimedialne, reality shows i parki rozrywki. Krytycy historyczni uważają, że publiczność bez wiedzy na konkretny przedstawiany temat może mieć problem w odróżnieniu prawdy od fikcji. W ten sposób w głowach odbiorców tworzy się fałszywy obraz historii, który w najgorszym wypadku może być zmieniany w zależności od tego, jaka moda, a także jakie intelektualne i polityczne wyobrażenia panują w danym czasie.[18]
     Przykładem tego typu rozrywki może być Live Action Role Playing (LARP)[19]. LARP można podzielić na fantastyczny, gdzie osoba wciela się w postać z książki lub filmu fantastycznego i odgrywa na żywo jej rolę, a także historyczny, wyznacza się ramy czasowe, w których dzieje się dane wydarzenie/historia i osoby grające wcielają się w historyczne postacie. Oczywiście w LARPie historycznym ogromne znaczenie ma strój, maniera i wiedza historyczna, czyli osoba ubrana w chłopskie szaty bez dworskiej maniery nie odegra księcia. Ważne znaczenie odgrywa tu również miejsce gdzie dany LARP się odbywa. Fabuła fantastycznego przeważnie toczy się na łonie natury, natomiast historycznego w ruinach czy w zamkach. Przykładem LARPA historycznego, który odbywa się co roku jest Uczta Rycerska na Zamku w Toszku.

            Living history
     Termin living history określa się imprezy, które nie odwołują się do konkretnego wydarzenia z przeszłości, a jedynie w ogólny, fikcyjny sposób wykorzystują historyczny materiał. Tematem może być na przykład przedstawienie fikcyjnego przebiegu dnia w średniowieczu albo budowa germańskiego grodu.[20]
     Przykładem takiej imprezy historycznej jest Oblężenie Klasztoru w Lubiążu, gdzie rekonstruktorzy zjeżdżają się już tydzień przed inscenizacją oblężenia i prowadzą średniowieczny tryb życia śpiąc w namiotach historycznych, jedząc posiłki gotowane według dawnych przepisów i bawiąc się przy świecach w akompaniamencie XIV-wiecznych pieśni.

            Eksperymentalna archeologia
     [...] Wspomnieć należy również o trzecim obliczu rekonstrukcji, to jest eksperymentalnej archeologii, która często łączy się z rekonstrukcją i living history. W ramach eksperymentalnej archeologii pojedyncze osoby lub całe grupy współpracują – często całe lata – z muzeami i naukowcami. Grupy te intensywnie zajmują się nieistniejącymi już rzemiosłami i sporządzają narzędzia pracy w oparciu o historyczne znaleziska; ich długoletnie praktyczne doświadczenia również mogą być wykorzystane w nauce.[21]
Skansen na Wolinie
Źródło: http://www.kamienskie.info/wp-content/uploads/2012/08/20120725_14-e1351354593850.jpg
     Przykładem takiej eksperymentalnej archeologii jest Skansen na wyspie Wolin[22], który oferuje lekcje żywej historii, naukę i pokazy wczesnośredniowiecznych rzemiosł. Działa tam Stowarzyszenie Centrum Słowian i Wikingów Wolin – Jomsborg – Vineta.[23]

            Battledisplay
     Battledisplay, które często mylone jest z rekonstrukcją, łączy w sobie kolekcjonowanie przedmiotów z fotograficzną lub filmową inscenizacją. Jego zadaniem jest współczesna rekonstrukcja obrazów na podstawie wojskowych zdjęć. Początków tego hobby należy szukać w Azji, gdzie popularnością cieszyło się kolekcjonowanie miniatur w skali 1:6.[24]




[1] http://en.wikipedia.org/wiki/File:Robin_G._Collingwood.jpg [7.02.2012]
[2] W. Nowak: Robina G. Collingwooda filozofia historii. Lublin 2002, s. 6.
[3] W. Nowak:..., s. 116.
[4] Ibidem, s. 130.
[5] Ibidem, s. 130-131.
[6]Transcendentalny (z łacińskiego transcendere - "przekraczać"), pojęcie charakterystyczne dla filozofii I. Kanta. Oznacza, że w umyśle (podmiocie) istnieją wyobrażenia, które przekraczają jego granice i stosują się do przedmiotów, czyli że część naszej wiedzy odnosi się do obiektywnie istniejącego poza nami świata.” Zob. http://portalwiedzy.onet.pl/64319,,,,transcendentalny,haslo.html [dostęp: 10.02.2012]
[7] Ibidem, s. 140.
[8] G. Nawrat: Muzealnik – manager w Skansenie: instalacja rekonstruktorska Bitwy o Visby jako element wystawy autorskiej [online]. [dostęp: 10.02.2012]. World Wide Web: http://www.kapitula.com.pl/muze.pdf, s. 18.
[9]Michał Bogacki (ur. w 1977 r. w Poznaniu) - polski historyk specjalizujący się w zakresie historii wojskowości.” Zob. http://pl.wikipedia.org/wiki/Micha%C5%82_Bogacki [dostęp: 19.02.2012]
[10] S. Markowski: Rekonstrukcje historyczne w wychowaniu młodzieży. „Zeszyty naukowe WSOWL” 2009, nr 1 (151), s. 69.
[11] S. Markowski: Rekonstrukcje..., s. 70-71.
[12] Ibidem, s. 20.
[13] http://www.montes.pl/Montes17/montes_nr_17_111.htm [dostęp: 10.02.2012]
[14] http://www.landshuter-hochzeit.de/witamy/ [dostęp: 10.02.2012]
[15] http://ligabaronow.pl/ [dostęp: 19.02.2012]
[16] S. Markowski: Rekonstrukcje historyczne ..., s. 69.
[17] G. Nawrat: Muzealnik – manager w Skansenie..., s. 19.
[18] Ibidem, s. 20.
[19] Ibidem, s. 21.
[20] Ibidem, s. 20.
[21] Ibidem, s. 21.
[22] http://www.jomsborg-vineta.com/mambots/content/multithumb/images/0..stories.zwiedzanie.11.12.2007%20080.jpg [dostęp: 12.02.2012]
[23] http://www.jomsborg-vineta.com/ [dostęp: 12.02.2012]
[24] G. Nawrat: Muzealnik – manager w Skansenie..., s. 21.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz