Pięknie iluminowane księgi czasów
średniowiecznych były oznaką bogactwa, wiedzy,
symbolem wysokiego statusu społecznego, budziły ogromny szacunek z
powodu włożonej w ich powstanie ciężką pracę wielu rzemieślników i artystów.
Charakteryzują się bardzo dobrej jakości materiałem, który potrafi przetrwać, w
prawidłowych warunkach przechowywania, do czasów obecnych, czego niestety nie
możemy powiedzieć o książkach wytwarzanych maszynowo z lichego i cienkiego
papieru, z nadrukiem który blaknie po kilku latach „normalnego” użytkowania
książki i sklejanych, nie zszywanych, grzbietach tychże książek. Książki
produkowane dla mas w XXI wieku są produkowane szybko, jak najniższym kosztem
produkcji (przy wysokich cenach sprzedaży detalicznej), minimalnej jakości, aby
za 10 lat znaleźć się w skupie makulatury, aby czytelnik musiał kupić nowy
egzemplarz, i z niewielką dozą wyglądu estetyczno-artystycznego, w porównaniu
do manuskryptów średniowiecznych. Ludzie w świecie gdzie otacza ich szare, bez
obrazkowe wnętrze książki tęsknią za kolorem, sztuką,. Nie łudźmy się, każdemu
cieszy się oko gdy może treść z książki lub artykułu przestudiować na kolorowym
wykresie, zdjęciu lub reprodukcji obrazu. Są wśród nas wzrokowcy, którzy lepiej
przyswajają książkową wiedzę i z braku kolorów w szarych książkach sami
kolorowymi markerami lub nawet kredkami dodają jej barw, nawet szybciej
potrafią znaleźć szukany fragment gdy obok jest jakaś grafika lub kolorowy
znacznik akapitu, bardzo często są zmuszeni do własnego oznakowania. Nawet współcześnie
im książka jest bardziej zdobiona, zawiera więcej grafik itd., zostanie
wykonana z materiałów lepszych gatunkowo, twardej oprawy, zszywany grzbiet jest
dużo lepiej postrzegana wartościowo i estetycznie, niż książki niższej półki,
nawet jeśli jest produkowana masowo. Niestety tego typu książki są drogie i
mają mniej odbiorców, często wiele tytułów jest wydawanych tylko w oprawie
miękkiej i w wersji klejonej. Dla ludzi dla których książka jest bardzo ważna,
czują zamiłowanie do książki, czyli tak zwanych bibliofilów, i minionych
czasów, wytwarzana jest książka „artystyczna”. Na rynku jest wiele wydawnictw
„artystycznych” tworzących wyjątkowe książki, często w pojedynczych
egzemplarzach danego tytułu. Wydają nawet pięknie oprawione w danej stylistyce
manuskrypty średniowieczne i starodruki. Niestety tego typu książka jest
uznawana za luksusową z powodu swojej ceny, od kilku tysięcy euro, co za tym
idzie ma dużą wartość estetyczno-artystyczną, jest wykonana z dobrych
jakościowo materiałów i chroniona nie tylko twardą oprawą często również
obszywaną materiałem, jak w przypadku faksymilowanych średniowiecznych
manuskryptów, ale także jest przechowywana w drewnianej szkatule. Jednym słowem
rarytasy dla kolekcjonerów. Do tego typu wydawnictw można zaliczyć:
v Orbis
Pictus – Faksymile i Księgi Pelplińskie
Zrzut ekranu strony internetowej http://www.orbispictus.pl/.
Źródło: http://www.orbispictus.pl/pl
|
Wydawnictwo
oferuje piękne wydania faksymilowane ksiąg:
- Jan Gutenberg, Biblia Gutenberga, Moguncja, 1452–1455[1]
-
Heinrich von Hesler, Apokalypse,
Prusy Krzyżackie, XIV w.[2]
-
Mikołaj Kopernik, De revolutionibus
orbium coelestium libri VI. Norymberga, 1543[3]
-
Gerard Mercator, Atlas sive cosmographica,
Duisburg, 1595 r.[4]
-
Geert Groote, Getijdenboek,
Niderlandy, XV w.[5]
-
Johann Gabriel Doppelmayr, Atlas
Coelestis In qou Mundus Spectabilis, Norymberga, 1742[6]
-
Biblia Veteris Testamenti et Historie
artificiosis picturis effigiata, Frankfurt nad Menem, 1551[7]
-
Fryderyk Chopin, Koncert f-moll,
Polska, 1829-1830[8]
-
Battista Agnese, Portolan Atlas,
Wenecja, około 1540 r.[9]
-
Jobst Gutknecht, Modlitewnik Księżnej
Doroty, Norymberga, 1536[10]
-
Uranographia[11]
-
Michał Boym, Flora Sinensis, Wiedeń,
1656 r.[12]
Wydawnictwo
wykonuje również faksymile i reprinty pamiątek rodzinnych, białych kruków,
papierów wartościowych, rycin z zachowaniem dokładnej imitacji, z kolofonem i
numeracją.
Dom Wydawniczy Orbis
Pictus powstał w wyniku połączenia pasji osób, które od dziesięcioleci związane
są z rynkiem poligraficznym i kolekcjonerskim. Dzięki synergii ogromnej wiedzy
i doświadczenia oraz chęci wykorzystania możliwości, które są do naszej
dyspozycji, postanowiliśmy wyznaczać sobie kolejne granice, do których możemy
dotrzeć we współczesnej poligrafii. Jak się okazuje, najnowsze technologie w
połączeniu z pracą mistrzów rękodzieła dają możliwości, które nas samych często
zaskakują...
...mamy nadzieję, że
efekty naszej pracy będą dla Państwa źródłem piękna oraz inspiracji.[13]
Wydawnictwo
mieści się w Pelpinach na ulicy Wolności 1, numer telefonu: 696
21 22 23.
Adresy
e-mail:
biuro@orbispictus.pl
rezerwacja@orbispictus.pl
v Wydawnictwo
Młotkowski
Zrzut ekranu strony internetowej http://www.mlotkowski.pl/. Źródło: http://www.mlotkowski.pl/ |
Poza książkami, które w imieniu Wydawnictwa Młotkowski
sprzedaje także Wydawnictwo Orbis Picturs można zakupić także:
- Andreasa Vesaliusa Traktat
o budowie ciała ludzkiego – De humani corporis fabrica [14]
- Fryderyk Chopin[15]
- Series veterum
librorum... Tomus I[16]
- Series veterum
librorum... Tomus II[17]
- Jerzy Joachim Retyk, Narratio
Prima[18]
- Artur Grottger, Kartony
powstańcze[19]
- Adam Mickiewicz, Pan
Tadeusz[20]
- Józef Ignacy Kraszewski, Stara Baśń[21]
a także wiele innych ciekawych pozycji.
Wydawnictwo Młotkowski założone zostało w 1992 r. i wpisane
do ewidencji działalności gospodarczej Urzędu Miasta Torunia pod numerem 14508.
Przedmiotem działalności Wydawnictwa jest przygotowanie do druku, druk oraz
działalność introligatorska w zakresie wydawania książek. Mamy na swoim koncie
kilkadziesiąt albumów o tematyce przyrodniczej i historycznej. W ostatnich
latach opracowaliśmy i opublikowaliśmy kilkanaście kopii faksymilowych cennych
rękopisów i starodruków. Ściśle współpracujemy w tym zakresie z kadrą naukową
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu,
wykorzystując najcenniejsze zasoby biblioteczne ze zbiorów specjalnych. Efekty
naszych dokonań trafiły do bibliotek kolekcjonerów i znawców książki na całym
świecie.
Jesteśmy również - na zlecenie Książnicy Kopernikańskiej -
twórcami kolekcji starych druków toruńskich pod nazwą „Series veterum librorum
ex officina typographica Thoruniensi”. Co roku w tej serii ukazują się kolejne
pozycje związane z historią i dokonaniami literackimi toruńskiego środowiska
naukowego XVII i XVIII wieku. Obecnie przygotowujemy pozycję „Nomenclator,
selectissimas rerum appellationes tribus linguis, latina, germanica,
polonica...” Piotra Artomiusza z roku 1591 wydaną w oficynie Andrzeja Koteniusza.[22]
Wydawnictwo mieści się w Toruniu na
ulicy Perkoza 22-24, numer telefonu 56 652 05 78 i 601 648 386, e-mail: wydawnictwo@mlotkowski.pl.
Na
szczęście nie wyginęły wszystkie dawne zawody. Nadal produkowany jest na
przykład, papier czerpany ręcznie. Jedną z takich pracowni jest ART-PAPIER Czerpalnia Papieru Flawiusza
Pietrzyka, gdzie produkowany jest również lak, można nabyć pieczęcie i
mieści się tam także drukarnia.
Od
lat nie tylko interesuję się historią, ale też aktywnie zbieram stare
urządzenia, księgi, wydruki. Moje wieloletnie starania doprowadziły do
skompletowaniem sprzętu, dzięki któremu możemy dziś tworzyć niepowtarzalne
druki wykonane zarówno dawnymi metodami - typografia (skład ołowianych czcionek
lub wytrawiona płyta) jak i nowoczesnymi przy użyciu drukarek.
Moim
marzeniem, które nabiera coraz bardziej realnych kształtów, jest uruchomienie
Aktywnego Muzeum Papiernictwa i Drukarstwa, w którym przy użyciu zabytkowych
maszyn, pochodzących sprzed paru wieków, kontynuowane będą tradycje rzemieślnicze.
Czerpalnia
Papieru ART-PAPIER to nie tylko produkcja i sprzedaż. Bardzo ważną częścią
naszej działalności, jest edukacja. Ponad 10 lat temu stworzyliśmy autorski
program, na podstawie którego uruchomiliśmy cykl warsztatów edukacyjnych
poświęconych dawnym rzemiosłom: papiernictwu, skryptorium, drukarstwu, a także
poruszającym współczesną problematykę związaną z ekologią - głównie
recyklingiem papieru.
Bierzemy
także udział w licznych targach i wystawach. Uczestniczyliśmy m. in. w
Międzynarodowych, a także Krajowych Targach Książki odbywających się w
Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie oraz w innych wydarzeniach np. Targach
Poligraficznych w Poznaniu, dniach miast, rekonstrukcjach wydarzeń
historycznych jak "Oblężenie Malborka" czy też "Bitwa pod
Grunwaldem".[23]
W
sprzedaży czerpalnia papieru posiada poza papierem czerpanym ręcznie gładkim i
z różnymi dodatkami, które zdobią papier, np. z kwiatami, trawami i ziołami,
papier barwiony na różne kolory, papier czerpany rosnący z nasionami, papier z
filigranem, z suchym tłoczeniem, papier żeberkowy, pieczęcie lakowe i lak, a
także inne akcesoria do laku, tuby papierowe i metalowe do ochrony papieru,
koperty i papeterie, ozdobne wydruki na papierze czerpanym, dyplomy,
zaproszenia, i inne.
Zrzut ekranu strony internetowej http://art-papier.pl/index.php Źródło: http://art-papier.pl/index.php |
Na różnych imprezach i pokazach
historycznych można spotkać osoby zajmujące się hobbystycznie kaligrafią i
iluminatorstwem, a także obejrzeć ich prace. Posiadają oni swoje pracownie,
prowadzą warsztaty lub sklepy z akcesoriami dla ludzi z podobną pasją. Do
takich osób należą między innymi Grzegorz Barasiński i Barbara Bodziony.
![]() |
Grzegorz Barasiński Źródło: http://www.kaligraf.eu/barasinski/grzegorz.barasinski.kaligraf.png |
Grzegorz Barasiński prowadzi
warsztaty semestralne z kaligrafii w Szkole Kaligrafii, Iluminatorstwa i
Dziedzin Pokrewnych w Krakowie, a także w innych miastach jak Poznań, Lublin,
Warszawa. Prowadzone są również warsztaty weekendowe i letnia szkoła w Wigrach.
Posiada on również ofertę dla firm w formie warsztatów kaligraficznych. Jest
prezesem Polskiego Towarzystwa Kaligraficznego, założyciel Towarzystwa
Przyjaciół Kaligrafii. Kaligrafuje alfabetami: łacińskim, hebrajskim,
rosyjskim, odtwarza pergaminy historyczne, iluminuje. Interesuje się
paleografią, pergaminiatorstwem, historią sztuki i pisma, iluminacją.
Jest
właścicielem sklepu z asortymentem dla kaligrafów i iluminatorów: http://sklep.kaligraf.eu/.
Strona internetowa: http://kaligraf.eu/pl/, gdzie są umieszczane informacje
dotyczące prowadzonych warsztatów kaligrafii i zdobienia ksiąg, czyli
iluminacji.
![]() |
Barbara Bodziony Źródło: http://www.barbarabodziony.pl/images/zdjecia_ramka-07.png |
Barbara Bodziony jest absolwentką
Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie ukończyła kierunek historię sztuki.
Obroniła pracę związaną z iluminatorstwem średniowiecznym. Pięknego
iluminatorstwa nauczyła się we Francji najpierw w Instytucie Angers a następnie
w Wyższym Europejskim Instytucie Iluminacji i Manuskryptów u boku takich osób jak Pan Petit i Barbara de Monchy.
Pani Barbara posiada swoją pracownię w Krakowie, gdzie prowadzi szkołę
kaligrafii i iluminatorstwa, a także krótkie warsztaty jednodniowe lub
weekendowe. W wakacje odbywają się również warsztaty we Włoszech w Perugii czy
tygodniowe w Tyńcu w ramach Benedyktyńskiego Instytutu Kultury „Chronić Dobro”,
gdzie uczestnicy poznają materiały do kaligrafii i iluminatorstwa, uczą się
wybranego typu pisma a następnie sporządzają farbę z pigmentów zgodnie z
średniowieczną recepturą by na końcu zasiąść nad kartą i rozpocząć pracę nad
zdobieniem wykaligrafowanego tekstu. Informacje na temat warsztatów w
Skryptorium tynieckim umieszczane są na stronie internetowej http://www.skryptoriumtyniec.blogspot.com/,
warsztaty i prace Pani Barbara umieszcza na swojej oficjalnej stronie
internetowej http://www.barbarabodziony.pl/pl/. Napisała również artykuł Królewska Purpura w 4 numerze z 2012
roku iluminacjach. Kwartalniku o
iluminowanych manuskryptach.[24]
![]() |
Barbara Bodziony wraz z autorką tejże pracy magisterskiej na tygodniowych warsztatach w Skryptorium tynieckim, 13-18.08.2012 rok. |
[1]
http://www.orbispictus.pl/pl/5,biblia-gutenberga [dostęp: 25.08.2013]
[2] http://www.orbispictus.pl/pl/6,apokalipsa
[dostęp: 25.08.2013]
[3]
http://www.orbispictus.pl/pl/8,mikolaj-kopernik [dostęp: 25.08.2013]
[4]
http://www.orbispictus.pl/pl/9,atlas-merkatora [dostęp: 25.08.2013]
[5]
http://www.orbispictus.pl/pl/10,brewiarz-staroniderlandzki [dostęp: 25.08.2013]
[6]
http://www.orbispictus.pl/pl/11,atlas-coelestis [dostęp: 25.08.2013]
[7] http://www.orbispictus.pl/pl/12,biblia-veteris-testamenti
[dostęp: 25.08.2013]
[8]
http://www.orbispictus.pl/pl/14,fryderyk-chopin [dostęp: 25.08.2013]
[9]
http://www.orbispictus.pl/pl/15,portolan-atlas [dostęp: 25.08.2013]
[10]
http://www.orbispictus.pl/pl/16,modlitewnik-ksieznej-doroty [dostęp:
25.08.2013]
[11]
http://www.orbispictus.pl/pl/17,uranographia [dostęp: 25.08.2013]
[12]
http://www.orbispictus.pl/pl/19,flora-sinensis [dostęp: 25.08.2013]
[13] http://www.orbispictus.pl/pl/idea/wydawnictwo
[dostęp: 25.08.2013]
[14] http://www.mlotkowski.pl/index.php/oferta/37-andreasa-vesaliusa-traktat-o-budowie-ciaa-ludzkiego-de-humani-corporis-fabrica
[dostęp: 25.08.2013]
[15]
http://www.mlotkowski.pl/index.php/oferta/19-fryderyk-chopin [dostęp:
25.08.2013]
[16]
http://www.mlotkowski.pl/index.php/oferta/9-series-veterum-librorum-tomus-i [dostęp:
25.08.2013]
[17]
http://www.mlotkowski.pl/index.php/oferta/20-series-veterum-librorum-tomus-ii [dostęp:
25.08.2013]
[18]
http://www.mlotkowski.pl/index.php/oferta/21-jerzy-joachim-retyk-narratio-prima
[dostęp: 25.08.2013]
[19]
http://www.mlotkowski.pl/index.php/oferta/25-artur-grottger-kartony-powstancze [dostęp:
25.08.2013]
[20]
http://www.mlotkowski.pl/index.php/oferta/27-adam-mickiewicz-pan-tadeusz [dostęp:
25.08.2013]
[21]
http://www.mlotkowski.pl/index.php/oferta/26-jozef-ignacy-kraszewski-stara-basn [dostęp:
25.08.2013]
[22] http://www.mlotkowski.pl/index.php/onas
[dostęp: 25.08.2013]
[23] http://art-papier.pl/aktualnosci.php?news=64
[dostęp: 25.08.2013]
[24] B. Bodziony: KRÓLEWSKA PURPURA.. „Iluminacje.
Kwartalnik o iluminowanych manuskryptach” 2012, nr 4(4), s. 9-11.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz