Search

niedziela, 11 stycznia 2015

Godzinki księcia de Berry

          Jan książę de Berry był najmłodszym synem Jana Dobrego króla Francji. Urodził się w Vincennes w 1340 roku i otrzymał w darze od ojca Owernię i księstwo Berry. Zajmował się kolekcjonerstwem obrazów, orientalnych klejnotów, ksiąg i starożytnych gemm. Potrafił poświęcić sprawy wagi państwowej aby obejrzeć przywieziony przez kupców manuskrypt lub klejnoty. Był znawcą sztuki i bardzo hojnym mecenasem, na dworze gościł obcych artystów. Pracowali u niego: bracia Limburg, Jacquemart de Hesdin i André Beauneveu. Artyści dzięki kontaktowi z dziełami zgromadzonymi przez księcia de Berry i rywalizację miedzy sobą mieli doskonałe warunki do rozwoju. Niestety w 1415 roku zbiory Jana de Bery z powodu wybuchu wojny z Anglią zostały rozproszone podczas zamieszek wewnętrznych. Zmarł w 1416 roku w Paryżu.

Co  wiadomo o twórcach Godzinek i ich losie:
            „Paul, Jean i Herman [Limburg] przyszli na świat w Geldrii; byli oni siostrzeńcami Malouela, nadwornego malarza książąt burgundzkich. Pod koniec XVI w. Jean i Herman przebywali w Paryżu, ucząc się rzemiosła w warsztacie złotniczym. W 1402 r. Paul i Jean rozpoczęli służbę u Filipa Śmiałego, księcia Burgundii, i podjęli pracę nad kodeksem Bible moralisée (Paryż, Bibliothéque Nationale) – pracę, która przerwała śmierć księcia. Zapewne już ok. 1405 r. znaleźli się na dworze Jana de Berry. Zespół miniatur zdobiący tzw. Piękne Godzinki (Belles Heures du duc de Berry) – bedące obecnie własnością Cloisters Museum w Nowym Jorku – datowany jest na lata 1408 – 1409. Imiona trzech braci pojawiają się w rachunkach dworu w Bourges począwszy od ok. 1408 r. W niektórych dokumentach mowa jest tylko o najstarszym z nich, Paulu, który występował w roli kierownika warsztatu. Prawdopodobnie od 1413 r. pracowali wspólnie nad Godzinkami „bardzo bogatymi” (Trés Riches Heures du duc de Berry). Ten najcenniejszy rękopis świata – odnaleziony i zakupiony w 1856 r. przez księcia d’Aumale – przechowywany jest w Musée Condé w Chantilly[1] pod Paryżem. W 1881 r. historyk Delisle, studiując inwentarz spadku po księciu de Berry, odkrył wzmiankę, która mogła odnosić się wyłącznie do Godzinek z Chantilly i która pozwoliła zidentyfikować twórców miniatur. Dalsze badania wyświetliły sprawę późniejszych losów Trés Riches Heures. Po zgonie Jana de Berry nie ukończony i nie oprawiony rękopis przeszedł w posiadanie jego córki, następnie stał się własnością książąt Sabaudii; wtedy to, ok. 1485 – 1489 r., malarz Jean Colombe uzupełnił brakujące ilustracje. W początkach XVI w. Godzinki należały przypuszczalnie do Małgorzaty Austriackiej; w tym czasie nieznany malarz flamandzki skopiował sceny z „Kalendarza” w Brewiarzu Grimani.”[2]

Budowa rękopisu.
            Manuskrypt zbudowany jest z 206 kart 29 x 21 cm, miniatur i inicjałów. Na początku jest Kalendarz, który zawiera 12 ilustracji, czyli po jednej na każdy miesiąc. Każda posiada formę prostokątną z półkolistą arkadą na górze która zawiera znaki zodiaku, a pod arkadą, na każdej karcie Kalendarza widnieje obraz rydwanu Słońca. Dalej występują ilustracje do psalmów, mszy i modlitwa. Na życzenie księcia de Berry tematy z Pisma Świętego towarzyszom księciu w jego życiu ukazanym na miniaturach. Miniatury z Kalendarza są najpiękniejszym dziełem braci Limburg, gdyż zaczęli nad nimi pracę dopiero po ukończeniu pozostałych miniatur, ukazali tu swój kunszt na najwyższym poziomie. Na miniaturach najważniejszą rolę odgrywa pejzaż, zmieniająca się natura, bracia Limburg chcieli odbiec od tradycji przedstawiania głównie prac miesięcznych, których uwiecznianie zapoczątkowano już w starożytności, a w Francji stały się bardzo popularne już w XIII wieku. Bardzo dużą uwagę poświęcono detalom takim jak: połysk piór ptaków na tle śniegu i oddech człowieka w mroźny dzień w Lutym, a w Lipcu zróżnicować barwę dojrzałego łanu zboża i kłosów już zżętych.[3] Zapoczątkowali niderlandzki realizm, a także uwzględnili późną fazę gotyku, czyli gotyk międzynarodowy charakteryzujący się: intensywne barwy, mnogość złotych akcentów, wyrafinowana linia i kolory, ornamentalność ludzkiej sylwetki, wąskie dłonie.
Styczeń – Dzień Nowego Roku.
Ucztujący książę w wyszywanej złotem, ciemnobłękitnej szacie. Przypisuje się autorstwo tego miesiąca braciom Limburg.
Źródło: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_Janvier.jpg 
Luty – Zima. Życie codzienne na wsi. Autorstwa braci Limburg.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_f%C3%A9vrier.jpg
Marzec – Orka, siew i  przycinanie winorośli. Tłem jest jedna z rezydencji księcia de Berry, zamek Lusignan w okolicy Poitou. Nie wiadomo kto jest autorem, gdyż częściowo przypisuje się je również Mistrzowi Cieni, czyli Barthélemy d'Eyck.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_mars.jpg
Kwiecień – przedstawia scenę zaręczyn wnuczki księcia de Berry Bonne d’Armagnac z księciem Charlesem d’Orléans. Nie wiadomo jaki zamek widać w tle, przypuszcza się że może to być Dourdan lub Pierrefonds. Autorstwo braci Limburg.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_avril.jpg
Maj – wiosenny festyn. W tle las i w oddali zamek Riom. Autorstwo braci Limburg.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Fr%C3%A8res_Limbourg_-_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_-_mois_de_mai_-_Google_Art_Project.jpg
Czerwiec – sianokosy. W tle zamek królewski w Paryżu i Sainte-Chapelle. Nie wiadomo kto jest autorem, gdyż częściowo przypisuje się je również Mistrzowi Cieni, czyli Barthélemy d'Eyck.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_juin.jpg
Lipiec – pora strzyżenia owiec i żniw. W tle zamek w Poitiers. Nie wiadomo kto jest autorem, gdyż częściowo przypisuje się je również Mistrzowi Cieni, czyli Barthélemy d'Eyck.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_juillet.jpg
Sierpień – polowanie. W tle zamek Etampes. Autorstwo braci Limburg.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_aout.jpg
Wrzesień – winobranie. W tle zamek Saumur. Nie wiadomo kto jest autorem, gdyż częściowo przypisuje się je również Mistrzowi Cieni, czyli Barthélemy d'Eyck.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/72/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_septembre.jpg
Październik – prace polowe. W tle Luwr. Nie wiadomo kto jest autorem, gdyż częściowo przypisuje się je również Mistrzowi Cieni, czyli Barthélemy d'Eyck.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_octobre.jpg
Listopad – świnie karmione żołędziami. Autorami znaków zodiaku byli bracia Limburg a scenki Jean Colombe.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_novembre.jpg
Grudzień – polowanie z psami. W tle Vincennes. Nie wiadomo kto jest autorem, gdyż częściowo przypisuje się je również Mistrzowi Cieni, czyli Barthélemy d'Eyck.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/Les_Tr%C3%A8s_Riches_Heures_du_duc_de_Berry_d%C3%A9cembre.jpg
Anatomia człowieka
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Anatomical_Man.jpg

[1] Strona internetowa Muzeum: http://www.domainedechantilly.com/domaine-de-chantilly/biblioth%C3%A8que-et-archives-ch%C3%A2teau/chefs-doeuvre/tr%C3%A8s-riches-heures-du-duc-de-ber [dostęp: 15. 07.2013]
[2] K. Secomska: Godzinki księcia de Berry. Warszawa 1979.
[3] Ibidem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz