Search

poniedziałek, 27 października 2014

Codex Rotundus

          Codex Rotundus są to godzinki spisane w językach łacińskim i francuskim, na 266 kartach w kształcie koła o średnicy 9 cm w Bibliotece Katedralnej w Hildesheim. Do wzmocnienia szycia kart pergaminowych użyto tylko 3 centymetrowego paska. Codeks zamykany jest na trzy klamry zdobione artystycznym monogramem liter gotyckich.
Dowód na to, dla kogo książka była przeznaczona, znajduje się w herbie wewnątrz inicjału „D”, na folio 24r, który rozpoczyna godzinki do Krzyża Świętego – pierwszego tekstu po kalendarzu francuskim. Widoczne są próby zatarcia herbu, prawdopodobnie przez następnego właściciela kodeksu. Z resztek herbu naukowcy zakładają, że pierwszym właścicielem był hrabia Cleves i Mark.[1]
            Codex jest dziełem iluminatorów szkoły flamandzkiej. Nie tylko oprawa i karty są okrągłego formatu, ale także tekst i miniatury całostronicowe, które ozdobione są girlandą. Godzinki zdobione są również inicjałami figuralnymi, których jest aż 30 i przedstawiają sceny biblijne i z życia świętych. Codex zwany jest również potocznie Okrągłym Kodeksem. Nie został jeszcze ustalony artysta który stworzył tak piękny i wyjątkowy w swojej formie kodeks. Przypuszcza się, że pracował nad nim: malarz Rękopisu z Hildesheim lub Mistrz Modlitewnika Drezdeńskiego artysta brugijski. Wiadomo, że malarz Codex’u pracował nad nim ok. 1460 roku w Brugii i w malował w podobnym charakterze co ówczesny artysta Willam Vrelant albo uczeń Vrelanta, który wykonywał rękopisy dla Filipa Dobrego. Prace tego malarza książkowego trafiały też do wielu obcych kolekcjonerów, królów i książąt. Malarstwo Codex’u Rotundus charakteryzuje konserwatyzm, gdyż postacie obramowane są czernią, używał żywe i intensywne barwy takie jak: czerwony, niebieski lub zielony, jaskrawy pomarańcz lub żółty kolor był używany do rozjaśnienia szat i draperii. Natomiast na folio 47v gdzie zostało przedstawione Zwiastowanie Najświętszej Marii Panny swój kunszt pokazał artysta Simon Marmiona.[2]
Oprawa i klamry
Źródło: http://www.facsimilefinder.com/assets/thumbs/thumb_1000_600_263_04.jpg
Klamry i złocenia
Źródło: http://www.facsimilefinder.com/assets/uploads/OriginalDocs_old/263/01.jpg
Przykład całostronicowej iluminacji: Pokutujący król Dawid. Folio 144r.
Źródło: 
http://www.facsimilefinder.com/assets/uploads/OriginalDocs_old/263/02.jpg
                Faksymile Codex’u Rotundus jak i wiele innych skarbów kultury piśmiennej można nabyć w wydawnictwie ADEVA w Austrii.
Strona internetowa wydawnictwa ADEVA z Austrii.
Źródło: http://www.adeva.com/faks_detail_en.asp?id=766
 

[1] E. Mizgalski: CODEX ROTUNDUS. Wielkie dzieło sztuki w malutkim formacie. „Iluminacje. Kwartalnik o iluminowanych manuskryptach” 2012, nr 2(2), s. 37.
[2] Ibidem, s. 38.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz