Search

wtorek, 19 sierpnia 2014

Kaligrafia średniowieczna XIV-XV wiek

Pismo Gotyckie
            Charakteryzuje się wydłużaniem linii i łamaniem łuków. Zaostrzone litery występowały zarówno w piśmie minuskulnym jak i w majuskurze. Majuskuła gotycka występowała jako tekstura, czyli pismo kaligraficzne i kursywne. Cechą charakterystyczną tej minuskuły są:
     1.      przewaga linii pionowych przy równoczesnym zwężeniu form literowych,
     2.      tworzenie ostrych łuków i ostrych kątów,
     3.      łamanie prostych linii trzonków i lasek.[1]
W XV wieku litery stają się bardziej stłoczone, nabierają większej ostrości i zaczęto używać więcej skrótów. Wykształciły się różne odmiany pisma gotyckiego takie jak: tekstura bastarda i rotunda.

Tekstura
            Skrybowie na północy Europy zauważyli różnicę pomiędzy kształtem górnej a dolnej części słowa, czyli jeśli zakryje się dolną część słowa, górna część wystarczy aby je odczytać. To doprowadziło do zróżnicowania kształtu górnej części i ujednolicenia dolnej części liter. W dalszym etapie dostrzeżono różnicę między wyglądem osobnych liter a całego słowa jakiego tworzyły. Tak jak poszczególne nitki splecione w odpowiedni wzór tworzą tkaninę, tak poszczególne litery splecione tworzyły słowo. Ponieważ po łacinie tkanie czy plecenie określamy słowem „tekstus, tekstur” stąd słowo „tekstura” na określenie takiego sposobu pisania.[2]
Pismo zostało podzielone na dwa rodzaje:
 v  Gothic Tekstura Quadrata: pionowe pociągnięcia piórem kończące się zakończeniem podobnym do szeryfu
Gothic Tekstura Quadrata. Francja XV wiek.
Źródło: 
http://penpiano.wikidot.com/gtq
 v  Gothic Tekstura Prescius: pionowe pociągnięcia piórem zakończone podstawą płaską bez ozdobników.
Gothic Tekstura Prescius. Luttrell Psalter, XIV wiek.
Źródło: http://penpiano.wikidot.com/gtq
Podobieństwa: (...) skrócenie linii pionowych oraz tych, które wychodziły pod linię pisma, rozwidlenie końców zakończeń pionowych linii oraz zwężenie liter i zagęszczenie linii i wskutek tego większy „ciężar” strony.[3] Dla zachowania doskonałości pisma należało zachowanie takiej samej szerokości pomiędzy pionowymi pociągnięciami pióra, odstępy między słowami miały być podwójną szerokością jaką uzyskano między pionowymi pociągnięciami. W teksturze kombinacje między literami pochylonymi w prawo a literami pochylonymi w lewo stykały się ze sobą, a nawet często zachodziły na siebie.
Litery:
„g” – posiadała na dolę pętlę,
długie „S” – na początku i w środku wyrazu jednakowe, zakończenie w formie ósemki,
„t” – górne zakończenie ostre,
pół „r”  - dodawano po literze „o” zamiast „r” gdy pojawiało się po samogłosce,
„i” – najpierw nad tą literą dawano małą pionową kreseczkę, następnie od XV wieku stawiano już kropkę,
litera „u” występowała na początku wyrazu jako „v”,
w XV wieku nad literą „u” robiono haczyk aby nie mylono je z „n”,
w teksturze nie używano już prawie ligatur „et” i „ct”,
skrybowie w tym piśmie dodawali wiele haczyków i delikatnych pociągnięć.
Teksturą kaligrafowano teksty liturgiczne, biblijne i kodeksy ważniejsze. Tekstura w której uwidoczniono jeszcze bardziej łamania liter została nazwana również frakturą, którą używano do XVI wieku do kaligrafowania mszałów i psałterzy.
Rotunda
            Włoska forma pisma gotyckiego zawierająca łagodniejsze formy liter.
Rotunda
Źródło: http://www.phil-gesch.uni-hamburg.de/edition/Palaeographie/Rotunda.jpg
Bastarda
            Połączenie pisma kursywnego Scriptura Communis z dodatkiem tekstury północnoeuropejskiej i pism minuskulnych z południowej Europy. Bastarda posiada wiele wersji m.in.: (...) Gotycka Kursywa, Gotyckie Pismo Książkowe, Current Cursive, Bastarda Minuskule i Littera Bastarda.[4] Bastarda” zaś oznacza „niskiego pochodzenia”, była używana do szybkiego i potocznego pisania. Celem pisma było imitowanie w wyglądzie pism teksturowych jednak tak aby można było pisać szybciej i prościej, co wiąże się z zaokrąglonymi posunięciami jak w minuskule karolińskie. Dzięki pochyleniu pióra łatwiej pisano i łączono litery. Kursywa łagodziła ostrość liter, a także ich kanciastość. Dzięki dłuższym pociągnięciom litery stawały się bardziej ozdobne. Pionowa linia liter przeciągano pod poziom pisma, a czasami również zmieniono linie pionowe na łukowe. Bastarda jest pismem, które kończy kaligrafię okresu średniowiecza.
Bastarda
Źródło: 
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Bastarda.gif
Wersaliki a duże litery
            Wersaliki, czyli litery majuskułowe, są bardziej ozdobne. Natomiast duże litery to litery minuskułowe w wielkości wersalików, które były skromniejsze i służyły do rozpoczynania zdania lub nazw własnych. Gotyk był pierwszym okresem średniowiecza, w którym pismo posiadało własne duże litery.


[1] K. Głombiowski, H. Szwejkowska: Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu. Warszawa, Wrocław 1983, s.111.
[2] W. Gdowicz: O kaligrafii. Katowice 2000, s. 53-54.
[3] W. Gdowicz: O kaligrafii. Katowice 2000, s. 55.
[4] W. Gdowicz: O kaligrafii..., s. 57.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz