Search

piątek, 29 sierpnia 2014

Iluminatorstwo, cz. 2

          Typy ornamentów używanych do zdobienia marginalia:
 v  ornament geometryczny: składał się z figur geometrycznych, łuków, linii prostych i łamanych, ułożonych w powtarzających się uporządkowanych punktach;

Ornament geometryczny na przykładzie Księgi z Kells (Ewangeliarz z Kells lub Ewangeliarz świętego Kolumba) około 800 rok.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/LindisfarneFol27rIncipitMatt.jpg
 v  ornament roślinny: zawierał elementy roślinne (zapoczątkowany motywem kwiatu lotosu przez starożytnych Egipcjan);
Ornamenty roślinne na przykładzie iluminacji z księgi z 1500 roku.
Źródło: 
http://www.codex99.com/typography/images/hours/rouen_1500_lg.jpg
 v  ornament zawierający ludzi, zwierzęta lub różne bestie;
Paryskie Godzinki. Wykonanie datowane na rok  około 1405/1410. Paryż.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/15th-century_painters_-_Parisian_Book_of_Hours_-_WGA15985.jpg
            W późniejszym okresie gotyku style ornamentów zaczynają się mieszać, łączy się ornament zwierzęcy z roślinnym lub do motywu roślinnego dodawano postacie ludzkie, np. klientów dla których zlecenie była wykonywana księga, a w przypadku godzinek, postacie świętych. W malowaniu postaci ludzkich przeważa naturalizm, czyli smukłe postacie, swobodne ruchy, bogate ostro łamiące się draperie szat. Tło zawiera przeważnie ostrołukowe motywy architektoniczne, a do malowania tła inicjałów wykorzystywano złoto w celu uwydatnieniu zdobionej litery. W XIII i XIV wieku popularny stał się inicjał obrazkowy z miniaturą.
            
     Wyróżniamy różne formy i budowę ornamentów:
 v  wstęgowy: powtarzające się w określonym porządku podobne motywy wzdłuż linii prostej lub krzywej. Ornament ten składa się najczęściej z 2 lub3 linii ułożonych równolegle, zależnie od ilości pasów (jednego lub dwóch);
 v  siatkowy (nieskończony): ornament zawierający więcej niż dwa pasy.
            
     Sposoby ułożenia motywów w ornamencie wstęgowym:
v w stosunku do osi symetrii:
o   motyw powtarzający się w regularnych odstępach
o   odbicie lustrzane

o   obrót i przesunięcie względem osi

o   połączenie wszystkich układów;

 v  pas pojedynczy stojący (zwany niekiedy szlakiem): pojedyncze motywy rysowano pionowo jedne obok drugich bez wrażenia ruchu;

 v  pas pojedynczy biegnący: motyw powielany jest nachylony w jedną stronę;

 v  pas pojedynczy na przemian biegnący: nachylenie motywów skierowane w jedną stronę z jednoczesnym obróceniem co drugiego grzbietem do góry;

 v  pas pojedynczy przeciwzwrotny: motywy sąsiadujące zostały obrócone w odwrotnym kierunku względem osi symetrii;

 v  pas podwójny stojący symetryczny: pas drugi jest poziomym odbiciem lustrzanym pasa pierwszego;

 v  pas podwójny stojący przesunięty: odbicie lustrzane z przesunięciem pasa drugiego o połowę elementu;

 v  pas podwójny biegnący symetryczny: lustrzane odbicie z dodatkiem łączącego elementu wszystkie motywy, np. kwiaty można połączyć łodygą;
  
 v  pas podwójny biegnący przesunięty: podobny do pasa podwójnego biegnącego symetrycznego ale przesunięty o połowę motywu;

 v  pas podwójny biegnący przeciwzwrotny: motywy pierwszego pasa są nachylone odwrotnie do motywów pasa drugiego.[1]
  
            Kompozycje ornamentów:
 v  pasowy: motywy ułożone wzdłuż linii (ornament wstęgowy);
 v  koncentryczny (ośrodkowy): symetryczne lub niesymetryczne wokół punktu tzw. rozety;[2]
            
          Wzory dzielimy na zamknięte i otwarte. Zamknięte składają się z ornamentów występujących na określonym polu np. kole, a otwarte zajmują nieograniczoną płaszczyznę.
            Ornament gałęziowy, czyli astwerk, imituje poplątane suche gałęzie. Jest to wzór późnogotycki lata 1480-1525. Popularny w rzeźbie, snycerstwie, grafice i złotnictwie. Grafiki z udziałem tego ornamentu można znaleźć w Kodeksie Baltazara Behema[3]:
Miecznik. Kodeks Baltazara Behema 1505 rok.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Balthasar_Behem_Codex01.jpg/522px-Balthasar_Behem_Codex01.jpg
            W średniowieczu kolory miały bardzo duże znaczenie nie tylko estetyczne, ale także symboliczne w teologii i w życiu codziennym. Starano się usystematyzować kolory od strony ich funkcji i znaczenia. Mnich Teofil Prezbiter w traktacie Diversarum Artium Schedula wyróżnia kolory, których używano w zdobieniu manuskryptów w XII wieku, a także sposoby ich wykonania, jednak nie interesuje się ich głębszym przekazem jak inni teologowie, np. papież Innocenty III (zm. 1216)[4]. Teofil nie zajmuje się oceną kolorów pod względem ich miejsca w liturgii. Nie stosuje też wobec nich jakiejś szczególnej hierarchii znaczeniowej. Należy pamiętać, że terminologia odnośnie farb i ich kolorów w antyku i średniowieczu różniła się od współczesnej. Niektóre słowa mogły oznaczać tak barwę, jak i pigment. Inne znowu wskazywać albo na samą, bardzo kosztowną nieraz, autentyczną barwę, jak i na pigment zastępczy, np. w przypadku indyga lub purpury, złota i żółcieni. Relatywność tę można zauważyć także w określeniach takich, jak lumina – kolor świetlisty oraz umbra – ciemny, czyli cień, a także w stosowaniu wielu odmian jednego koloru.[5]
            Zdobnictwo ksiąg, poza kościelnymi, zaczęło się szerzyć również w dokumentach świecki: dzieła pieśni ludowych, poezja rycerska, kroniki, wiersze posiadały zdobione marginalia i miniatury, np. Codex Manesse (Große Heidelberger Liederhandschrift) zbiór poezji niemieckiej z XIV wieku.
Strona z manuskryptu Codex Manesse.
Źródło: 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Codex_Manesse_Bernger_von_Horheim.jpg
Skromniejsze zdobienia wykonane atramentem, akwarelami w kolorze szarym, czasami miejscami zdobione żywszą barwą były dzieła naukowe, przyrodnicze, filozoficzne lub medyczne. Iluminacje zależały od majętności zleceniodawcy dla którego wykonywany był kodeks. Zdobione były także dokumenty, dyplomy nobilitacyjne, przywileje itp.
 Autor Roger Frugard z Parmy Chirurgia Francja XIV wiek. Chirurg wykonujący skomplikowaną operację na złamanej kości czaszki.
Źródło: 
http://molcat1.bl.uk/IllImages/BLCD/big/c547/c5474-01.jpg


[1] W. Gdowicz: O kaligrafii..., s. 63-65.
[2] Ibidem, s. 66.
[3] Kodeks Baltazara Behema powstał w 1505 roku, stanowiąc ważny dokument prawny i gospodarczo-kulturalny. Autor rękopisu (notariusz miejski) Baltazar Behem, zamieścił w nim przywileje i statuty miasta Krakowa oraz ustawy cechowe. Dzieło swe ofiarował tamtejszej radzie miejskiej, prawdopodobnie ubiegając się o stanowisko rajcy. Źródło: http://www.wsp.krakow.pl/whk/zabytki/k_behem.html [dostęp: 14.07.2013]
[4]Napisał dzieło De sacro altaris mysterio, w którym wyraził sprzeciw sprzecznemu odczytywaniu barw i ustalił główne kolory szat kościelnych: biały, czerwony, czarny i zielony, a także objaśnił ich symbolikę.
[5] S. Kobielus: Wprowadzenie. W: T. Prezbiter: Diversarum Artium Schedula i inne średniowieczne zbiory przepisów o sztukach rozmaitych. Kraków 2009, s. XIII.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz